Saturday 9 June 2012

DOA IBU.....



Assalamualaikum sahabat fillah sekalian...


hari ini aku nak kongsikan sedikit tentang keberkataan doa2 ibu,,,, ya doa ibu yang sering dikatakan penuh barakah dan sangat makbul.... AKU YAKIN ITU!!!!...... doa ibu mmg ternyata makbul... ingin aku kongsi kan sedikit pengalaman aku,,, masa tu aku menghadapi peperiksaan akhir sewaktu pengakhiran semester 6 masa 2...jadual peperiksaan semester 6 mmg terlalu padat sehingga aku tiada masa utk mengulang kaji pelajaraan... ermmm biasa la status pelajar,,mmg x slh kalau aku kata kan tabiat dia study last minit... dengan alasan ilmu cepat serap... hihihi... okay berbalik dengan cerita kita... tentang keberkatan  doa ibu,,,  seingat aku... dr semester 1 sampai 5 mmg aku blm pnh lg study 10 chapter dalam masa 1 mlm... tambah memburukkan lg keadaan masa peperiksaan adalah jam 8.30 keesokan hari nya,,, waaaa mmg x tdow mlm la time 2...hihi.. konon nye la x tdow... p ditakdirkan Allah aku ttdow... seyes... mmg x hbs stdy... boleh dikatakan aku hanya stdy 4 chapter dr 10.. 2 pn aku x kuasinya sgt cuma baca2 sepintas lalu..


keesokan harinya dengan muka blur... aku bangun... waaa rasa nak meleleh air mata sb blh plk ttdow time study... masa 2 paper AUDITING .dh la full teori... dengan penuh keyakinan masa 2... aku cuma berserah je melangkah ke dewan peperiksaan ... dalam hati aku ckap... mungkin Allah nak uji aku... mungkin jugak aku ada buat salah...  waktu pengawas peperiksaan bagi arahan menjawab.. aku buka kertas diiringi dengan salawat ke atas junjungan nabi Muhammad SAW dan bismillah.. aku lihat solan 1... blur... soalan 2 tahu sikit... soalan 3 tahu suku... dan soalan 4 pn blurrrrr.... aaaaa... hampir semua soalan aku tak tahu jawab..secara automatik aku terbayang wajah ma ayah. aku hanya jawab berdasarkan apa yang sempat aku igt,,dan ada jugak aku goreng2 siap letak rencah lg..huhu, p aku x tinggal 1 pon soalan x berjawab... aku jawab semua dengan harapan lecturer bg markah berdasarkan effort aku.. walaupun jawapan salah. usai aku menjawab.. terus je aku bkk fb..hihi sempat... cun gak ayh on9... aku meluahkan perasaan kat ayah... ayah mmg steady dr dulu... ( 2 la x stdy) hahah... capai telefon kol ma... dengar suara ma.. nangis terus,,, p cover malu takut ma tahu,,hihi


aku cakap kat ma. aku mintak maaf sebab dah kecewa kan dia.. aku cakap aku akan gagal... mmg masa 2 aku putus harapan.. dh macam org lupa diri.. aku lupa Allah itu dengar setiap rintihan hamba dia. aku mintak ma doa kan aku lulus,,, ma dengan perasaan tenang,,, ma cakap ma mmg doa kan semua anak2 ma... ma cakap x pe.. aku dh buat yang terbaik.. 


jeng jeng jeng... 21 MAY 2012  tarikh result keluar. malam sebelum 2.. aku mmg x tdow.. sb aku takut ada subject yang aku sangkut.. jam 8 pg dengan perasaan yang x dpt di gambarkan.. aku cek result aku.. bukak2 rasa nak menangis.. ecehh mmg dh nangis pon... subject yang aku rasa kan... aku gagal... subject yang aku blur keseluruhan sewaktu menjawab.. aku peroleh A+ dalam subject tu.. satu2 nya subject yang aku rasa kan aku akan gagal..walaupun aku hanya peroleh pointer 3.32.. tapi aku syukur mmg usaha x banyak jd sem ni pointer pn xbyk gak la... aku rasa itu berkat dari doa ibu dan pertolongan dari Allah,,, doa ma aku,,, Allah angkat doa ma aku... terima kasih ma.. :)





haaaa ini gamba bonda dan adik2 yg sy syg kerana Allah taala..


dalam hadia Rasulullah SAW baginda bersabda " Doa orang tua untuk anaknya sama dengan doa nabi untuk umatnya" dan "keredaan Allah itu bergantung pada keredaan kedua orang tua dan kemurkaan Allah juga bergantung pada kemurkaan kedua orang tua". begitu juga dalam surah al-Baqarah ayat 83. surah an-Nisak ayat 36 dan surah al-Israk ayat kie 23 di mana Allah mengkehendaki hambanya mengesakan-Nya dan kemudian berbuat kebaktian kepada orang tuanya. justeru keberkatan ibu bapa adalah keredhaan dari illahi...





1 comment:

  1. hukhukhuk...sodeh eden baco luahan hati ekau...nak nangeh jgok la raso.. apa2 pun, sume yg berlaku ada hikmah nye..aku pon pernah alami situasi mcm ko jgak ain..tp Allah 2 maha berkuasa.. tiap usaha yg kita lakukan kerana-Nya insyaAllah ada ganjarannya. buktinya, apa yang ko perolehi skrg sume ats kekuasaan-Nya. ditambah plak dgn doa seorang ibu. mmg berkat..dan yang penting ko da usaha. dan hasilnya setimpal dgn usaha. amin....alhamdulillah

    ReplyDelete